آماده سازی نوجوان برای آینده 1

آماده سازی نوجوان برای آینده

آماده سازی نوجوان برای آینده امری است که دغدغه ی بسیاری از خانواده ها ست  . تا به حال درباره ی والدین صحبت کرده ایم اما باید در نوجوانانمان نیز تامل کنیم . مجلات ، نظر سنجی های منظمی درباره ی نوجوانان چاپ می کنند ؛ اینکه چه چیزهایی در مورد آن ها اشتباه است ، چه کارهایی باید برایشان انجام دهیم و اینکه آن ها چگونه خیلی سریع ، خشن و خودخواه بزرگ می شوند .

اگر چه امروزه به دلیل عوامل فزاینده ای که بر رشد نوجوانان تاثیر می گذارند و نیز به دلیل پر مشغله بودن زندگی روزمره ، شرایط برای تربیت نوجوانان و آماده سازی نوجوان برای آینده حقیقتا متفاوت است ، آن ها هنوز کودکانی هستند که در حال انتقال به دوران بزرگسالی می باشند .

آماده سازی نوجوان برای آینده

اگر همه ی جار و جنجال هایی را که می خوانیم باور کنیم ، ریسک بزرگی کرده ایم . ما بر این باوریم که شرایط در حال تغییرند ، اما بچه ها ، بچه هستند و  نوجوانان نوجوان .

چگونه توجه خود را به نیازهای واقعی آن ها معطوف کنیم و مطمئن باشیم که فرهنگ عوام بر فرزند پروری ما تاثیر نخواهد گذاشت ؟ اگر هدف ما فرزند پروری آگاهانه است نه اتفاقی و بر حسب صدفه ، باید نقشه جاده ی رشد نوجوان را تهیه کنیم و مطمئن شویم که به جای توجه به تابلوهای اعلانات ، مسیرهای انحرافی کم اهمیت و زیبا سازی های ظاهری کنار جاده ، به مسیرها و مقصد اصلی توجه کرده ایم .

پیش بینی آینده ی نوجوان

هیچ یک از ما نمی تواند با اطمینان کامل دنیای بزرگسالی نوجوانان ، به ویژه دنیای بزرگسالی آن هایی را که در اوایل نوجوانی هستند و پنج یا ۱۰ سال دیگر به دنیای بزرگسالی گام خواهند گذاست ، پیش بینی کند . در حقیقت آماده سازی نوجوان برای آینده امری بس دشوار است که باید با برنامه ریزی دقیق ؛خاص و هماهنگ شده پیش برود .

همان طور که ده سال پیش به سختی می توانستیم دنیای کنونی مشاغل و شرایط اقتصادی را تصور کنیم . به نظر می رسد که امروزه همه ی امور با سرعت بیشتری در حال تغییرند ، اما رشد بچه ها در معرض این تغییرات سریع قرارندارد .

والدین نوجوانان باید قطب نما های خود را برای تقویت داشته های نوجوانان در حوزه های زیر تنظیم کنند .

آماده سازی نوجوان برای آینده 3

۱ . قدر دانی : احساس دوست داشته شدن ، ارزشمند بودن ، مورد توجه واقع شدن و اهمیت داشتن .

۲ . احساس تعلق : شرکت در گروه های اجتماعی هدف دار ، همانند سازی با ارزش ها و اهداف مهم و رشد از طریق تماس ها و روابط گوناگون .

۳ . شایستگی و اعتماد به نفس : که از مهارت های هوش هیجانی و اجتماعی مورد نیاز برای موفق شدن در دنیای پیچیده ی اجتماعی نشات می گیرد .

نوجوان بدین وسیله می تواند در مقابل امیال زیانبار مقاومت کند ؛ به فشارها و فرصت های اجتماعی ، آگاهانه واکنش نشان دهد ؛ در خانواده ، محیط کار و جامعه روابط مثبت برقرار و آن ها را حفظ کند ؛ نقش های ضروری یک شهروند را ایفا و کمک ها و خدمات با ارزشی بکند .

برای پیش بینی آینده نوجوان و آماده سازی او برای آینده می توانید از مشاوره تلفنی کمک بگیرید

نوجوانان و والدین می توانید برای استفاده از خدمات مشاوره جوان و نوجوان و کسب اطلاعات بیشتر ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره روانشناسان و متخصصان بهره مند شوید .

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

 

۴ .  همکاری و مشارکت :

این احساس به این معناست که فرد اهمیت دارد و بیرون از او دنیای بزرگتری از روابط ، آرمان ها و اهداف که او حقیقتا با آن ها پیوند یافته است ، وجود دارد .

حوزه های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴، را به صور مختلف می توان در نظر گرفت . می توانیم آن ها را تایرهای یک ماشین فرض کنیم که همگی ضروری هستند و لازم است ردیف و منظم باشند و آج لاستیک آن ها هم مناسب باشد یا می توانیم اجزای یک چرخ را در نظر بگیریم که باید متعادل و پر باد و دارای شکل و انداز ه ی متناسب تا چرخ بتواند به آسانی و نرم و روان در آن حرکت کند .

آماده سازی نوجوان برای آینده 4

ما هر دو نوع مقایسه را به کار می بریم ، شما ممکن است از مقایسه خاص خودتان استفاده کنید ، اما مقایسه ی شما قطعا باید پویا و متضمن این واقعیت باشد که همه ی امور به آسانی پیش نمی روند و توجه مداوم و سازگاری منظم ، اصول و قواعدی پذیرفته شده هستند .


 

روانشناسی نوجوان تلفنی

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو